© 2019 by Julie Goeminne. 

Yogastijlen

TAO YIN

 

Tao yin, letterlijk “sturen van energie door mind-eye-heart power” is een eeuwenoude taoïstische bewegingsvorm gericht op het openen en in balans brengen van het lichaam, zowel fysiek als energetisch.

Ze bestaat uit een serie oefeningen die liggend of zittend verricht worden. Tao Yin oefeningen zijn eenvoudig en iedereen, jong en oud kan ze doen. Bij elke oefening wordt een groep spieren, pezen en gewrichten beurtelings uitgerekt en ontspannen in het ritme van de ademhaling. Denk aan het spannen van een boog op een inademing en het loslaten/ontspannen op een uitademing als de pijl wordt weggeschoten. Dit maakt de rekking korter en zachter dan bij “gewone” yoga: ze zorgt voor souplesse zonder verlies van veerkracht.

                                                                                                                                 

Belangrijk is om de beweging zo bewust mogelijk te doen. ‘Qi flows where the mind goes’, zo luidt een taoïstische wijsheid. Alle aandacht is daarom gericht op de ademhaling, de beweging en de lichamelijke sensaties die deze teweegbrengt. Zo wordt een lichaamsbewustzijn ontwikkeld door “inner feeling, inner seeing en inner hearing”. 

Na iedere set oefeningen is er een rustfase om het effect van de strekking te laten doorwerken in het lichaam en om het lichaam in staat te stellen een nieuwe balans te creëren. 

Ook hier helpt de aandacht het lichaam om spanningen los te laten en om de energie weer te laten stromen.
Nadruk bij Tao Yin ligt op het sterk en soepel maken en houden van 2 belangrijke spiergroepen: de psoas spieren (verbinden lendenwervels met bekken, heupen en dijbenen) en het middenrif.

YIN YOGA

‘Yin yoga bestaat uit rustige houdingen die energetische blokkades verwijderen en de circulatie stimuleren’, zo omschrijft grondlegger Paul Grilley deze stroming. Bij Yin yoga ontspan je zo veel mogelijk je spieren, terwijl bij de meeste andere yogavormen je de spieren juist versterkt. 

 

Yin oefeningen doe je dan ook meestal zittend of liggend op de grond zodat het zo weinig mogelijk inspannend is. De houdingen houd je zo’n drie tot vijf minuten aan, om het dieperliggende weefsel zoals bindweefsel en gewrichten te stimuleren.
Uiteindelijk wordt je lichaam er soepeler van. En dat bepaalt hoe fit je bent, niet de sterkte van je spieren.
Yin yoga is zeer geschikt wanneer je veel aan je bureau zit. Daardoor verkorten je spieren maar met Yin yoga leer je deze los te laten en te ontspannen. Het is ook een goede aanvulling op andere yogavormen en sporten.
Yin yoga is een stijl voor rustige doorzetters die wel hun grenzen willen verleggen.

YIN YANG YOGA

Yin staat voor: maanenergie, vrouwelijke energie, rust, het intuïtieve.
Yang staat voor: zonne-energie, mannelijke energie, actie, het dynamische.

In onze drukke westerse maatschappij overheerst soms de Yang energie. We hebben drukke agenda’s, lopen van her naar der en hebben soms het gevoel dat we geleefd worden. Vaak voelen we ons dan ook uit evenwicht… we leven teveel in ons hoofd en hebben minder voeling met ons lichaam. Met Yin en Yang yoga proberen we beide energieën terug in balans te brengen.
In Yin-Yang yogalessen ervaren we de combinatie van dynamische Vinyasa Flow Yoga en de zachte kracht van passieve Yin Yoga. Yang betekent krachtig, spiergericht, vurig en actief. Yin is het tegenovergestelde van Yang en staat voor zachtheid, meditatie en ontspanning. De twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De kracht van Yang versterkt je lichaam en de zachtheid van Yin richt zich op het stretchen en openen van dieper gelegen bindweefsel rondom de gewrichten en de organen.